Ciekawostka zdrowotna – mój zakwas buraczany

0
494

Podczas konsultacji medycznych dotyczących insulinooporności czy braku spadku masy ciała, zalecam picie 1 szklanki zakwasu buraczanego na dobę, celem poprawy funkcji jelit.

Jelita

Nasze jelita to prawdziwa fabryka nie tylko enzymów, ale przede wszystkim hormonów. Dodatkowo w  jelitach urzęduje pomiędzy 1,5 kg a 2 kg bakterii jelitowych !!! Określa się je mianem mikroorganizmów.

Mikroorganizmy dzielimy na dwie grupy: pozytywne i negatywne (min. bakterie gnilne i niekorzystne grzyby). Gdy odżywiamy się nieprawidłowo, to niekorzystne mikroorganizmy (potocznie zwane przez pacjentów bakteriami) wypierają te korzystne.

Otyłość a „złe bakterie”

Wyobraźmy sobie osobę, która wskutek niewłaściwego stylu życia i czynników genetycznych rozwija otyłość – wtedy ma w swoich jelitach np. 75% negatywnych mikroorganizmów, czyli 1,5kg „złych bakterii”. One pobierają pokarm, ale też wydzielają toksyny do przewodu pokarmowego. Warto mieć tego świadomość – jak się wtedy czujemy, mając 1,5-kilogramowe „toksyczne życie” w sobie?

Zakwas buraczany

Co zawiera zakwas buraczany? Więcej składników niż zwykły sok buraczany. Daje nam też więcej dla zdrowia, ponieważ w procesie fermentacji powstają różne substancje i są bardziej przyswajalne:

  • kwas mlekowy – jest to naturalny probiotyk, który w cudowny sposób odżywia nasze tzw. pozytywne bakterie jelitowe,
  • witaminę C (poprawia odporność),
  • witaminę A i E oraz inne antyoksydanty (te hamują starzenie),
  • witaminy z grupy B (wspomagają funkcjonowanie układu nerwowego),
  • mikroelementy: magnez, żelazo, wapń, cynk i wiele innych

Mój przepis na zakwas buraczany

Wielu z Was pytało mnie o przepis dotyczący zakwasu buraczanego, wtedy odsyłałam do źródeł internetowych. Z uwagi na fakt, że w ostatnim czasie pacjenci pytają mnie dokładnie o to, jak robi się ,,ten cudowny napój” postanowiłam opublikować mój przepis na blogu:

Składniki:

  1. 3kg buraków (obrać i pokroić w plasterki)
  2. 1 czosnek (obrać i przekroić na pół)
  3. 1 cebula (obrać i przekroić na pół)
  4. chleb żytni ze sklepu ekologicznego 2 kromki
  5. 5 listków laurowych, 10 sztuk ziela angielskiego, 20 sztuk czarnego pieprzu
  6. 5 litrów przegotowanej i ostudzonej wody posolonej 2 pełnymi łyżkami soli himalajskiej

Składniki od 1 do 5 włożyć do glinianego garnka lub szklanego słoja, zalać wodą i przykryć talerzykiem. Po 3 dniach zlać zakwas do słoików, które następnie umieszczamy w lodówce. Pijemy 1 szklankę dziennie.

Uwagi:

  • wszystkie warzywa muszą być zalane wodą i nie mogą wystawać nad powierzchnię, bo inaczej będą pleśniały,
  • chleb najlepiej umieścić na spodzie naczynia, bo gdy nabierze wody, to wypływa,
  • chleb żytni powinien być ekologiczny, ew. ze sprawdzonego sklepu, bo inaczej może być źródłem pleśni w zakwasie,
  • nie używamy soli jodowanej, ponieważ jod hamuje proces fermentacji (jeżeli jej użyjemy, to musimy z pewnością wydłużyć proces fermentacji, ale wtedy może pojawić się pleśń).

Na końcu chciałam jeszcze dodać, że osoby, które mają choroby jelit, mogą źle tolerować kiszonki i wtedy tego typu produkt nie jest zalecany.

Dzień pierwszy

Po 3 dniach…

Smacznego i pozdrawiam!

Doktor Luiza

 

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Wpisz swoje imię