Dieta w insulinooporności i hipoglikemii reaktywnej [do pobrania]

4
7154

Witajcie,

poniżej przedstawiam Wam dwie diety – pierwszą zalecam przy insulinooporności (tutaj artykuł o insulinooporności, który dla Was pisałam), drugą przy hipoglikemii reaktywnej (artykuł o hipoglikemii reaktywnej)

Te dwie diety są bardzo podobne do siebie, składają się z takich samych produktów, lecz różnią się ilością posiłków:

  1. insulinooporność: 4 posiłki,
  2. hipoglikemia reaktywna: 5 posiłków.

Pliki z dietami do pobrania na dole wpisu

Dieta przy insulinooporności – 4 posiłki dziennie

godz. 7:00
300 ml wody przegotowanej + 1/2 cytryny – pijemy małymi łykami, powoli

Śniadanie godz. 7:30 – do wyboru JEDNA PROPOZYCJA spośród poniższych

UWAGA: najpóźniej zakończyć śniadanie o godz. 8:00

  • 1 łyżka ziaren chia + 1 łyżka siemienia lnianego + wymieszać z 200ml
    jogurtu naturalnego/kefiru/maślanki i zostawić dzień wcześniej na noc – 3 x w tygodniu + cynamon,
  • 2 jajka sadzone/gotowane, ewentualnie omlet z warzywami + warzywa 2-4x w tyg.,
  • serek wiejski + miód + 5 sztuk: orzechy, suszone owoce, 1 łyżeczka siemienia lnianego,
    1 łyżeczka ziaren słonecznika + cynamon,
  • chleb żytni (1-2 kromki) z mięsem gotowanym/pieczonym + 4 ogórki kiszone/ 1 kalarepa / 3 marchewki,
  • ser biały z olejem tłoczonym na zimno rzepakowy/lniany + rzodkiewka + ogórek

masło: 10g dziennie
substancja słodząca: stewia, xylitol

II śniadanie godz. 11:30 – do wyboru JEDNA PROPOZYCJA spośród poniższych

  • owoc + kefir/jogurt,
  • 200g jagód/borówek amerykańskich lub 200g owoców: kiwi, mango,
    maliny, kwaskowe jabłka, grejpfrut, 200ml jogurt naturalny,
  • 30 g orzechów: włoskie lub laskowe + kefir np. Robico 400ml,
  • chleb żytni z mięsem gotowanym/pieczonym + 4 ogórki kiszone / 1 kalarepa/ 3 marchewki.

WYKLUCZYĆ: gruszki, banany, winogrona

Obiad godz. 15:00

Zupa 300ml: warzywna bezmięsna lub zupa rybna

II danie: mięso/ryba + warzywa + kasza

warzywa / surówka to np.:

  • 300g sałaty, ogórki, papryka, sok z cytryny, olej tłoczony na zimno: lniany, rzepakowy 30ml, nasiona sezamu, rukola, sałata lodowa, pietruszka, koperek, cebula, jarmuż, awokado,
  • KISZONKI: kapusta + ogórki,
  • zielona fasolka, groch,

mięso 100g – 150g:

  • cielęcina,
  • wołowina,
  • królik,
  • jagnięcina,
  • indyk-pierś,

ryba 200 g – gotowana lub grilowana:

  • wszystkie ryby / śledź 1 płat,
  • łosoś – tylko ze sklepu ekologicznego
  • RYBY WYKLUCZYĆ: pangę, tilapię,

kasze: 50g -100g wszystkie

UWAGA: ziemniaki – 1x na 2 tygodnie

Kolacja godz. 19:00-19:30 – do wyboru JEDNA PROPOZYCJA spośród poniższych

  • warzywa+kasza 50-75g,
  • płatki np. owsiane + mleko roślinne + 5 sztuk: orzechy, suszone owoce, 1 łyżeczka siemienia lnianego, 1 łyżeczka ziaren słonecznika
  • kasza jaglana 50-75g +jabłko

WAŻNE INFORMACJE DOTYCZĄCE CAŁEJ DIETY:

  1. Warzywa bez ograniczeń, tzw. zielone: brukselka, kalafior, brokuł, kalarepa, szparagi
  2. WYKLUCZ: mleko,
    DOZWOLONE: kefir, jogurt, masło, ser biały
  3. Zamiast mięsa/ryby – produkty strączkowe lub mozzarella 125ml
  4. Waga produktów dotyczy produktów surowych
  5. ZAKAZ mąki pszennej i wędlin
  6. PIĆ: 1 szklanka zakwasu buraczanego / dobę
  7. Proszę o używanie ziół i przypraw: np. kurkuma, mielona kozieradka,
    czosnek niedźwiedzi itd.
  8. Płyny 30 ml/kg masy ciała
  9. Gdy chcemy szybciej schudnąć, to tylko przez PIERWSZY miesiąc – zamiast chleba kasze: komosa ryżowa, ryż brązowy, kasza gryczana, PO PIERWSZYM MIESIĄCU: inne kasze, bez nabiału przez PIERWSZY MIESIĄC.

Dieta przy hipoglikemii reaktywnej – 5 posiłków dziennie

– może być również 6 posiłków co 2,5h – ja zalecam swoim pacjentom 5 posiłków.

godz. 7:00
300 ml wody przegotowanej + 1/2 cytryny – pijemy małymi łykami, powoli

Śniadanie godz. 7:30 – do wyboru JEDNA PROPOZYCJA spośród poniższych

UWAGA: najpóźniej zakończyć śniadanie o godz. 8:00

  • 1 łyżka ziaren chia + 1 łyżka siemienia lnianego + wymieszać z 200ml
    jogurtu naturalnego/kefiru/maślanki i zostawić dzień wcześniej na noc – 3 x w tygodniu + cynamon,
  • 2 jajka sadzone/gotowane, ewentualnie omlet z warzywami + warzywa 2-4x w tyg.,
  • serek wiejski + miód + 5 sztuk: orzechy, suszone owoce, 1 łyżeczka siemienia lnianego,
    1 łyżeczka ziaren słonecznika + cynamon,
  • chleb żytni (1-2 kromki) z mięsem gotowanym/pieczonym + 4 ogórki kiszone/ 1 kalarepa / 3 marchewki,
  • ser biały z olejem tłoczonym na zimno rzepakowy/lniany + rzodkiewka + ogórek

masło: 10g dziennie
substancja słodząca: stewia, xylitol

II śniadanie godz. 10:00 – do wyboru JEDNA PROPOZYCJA spośród poniższych

  • 200g jagód/borówek amerykańskich lub 200g owoców: kiwi, mango,
    maliny, kwaskowe jabłka, grejpfrut + ewentualnie 1/2kefiru
  • 1 kanapka – chleb żytni z mięsem gotowanym/pieczonym + 4 ogórki kiszone / 1 kalarepa/ 3 marchewki.

WYKLUCZYĆ: gruszki, banany, winogrona

Obiad godz. 12:00 – 13:00

Zupa 300ml: warzywna bezmięsna lub zupa rybna

II danie: mięso/ryba + warzywa + kasza

warzywa / surówka to np.:

  • 300g sałaty, ogórki, papryka, sok z cytryny, olej tłoczony na zimno: lniany, rzepakowy 30ml, nasiona sezamu, rukola, sałata lodowa, pietruszka, koperek, cebula, jarmuż, awokado,
  • KISZONKI: kapusta + ogórki,
  • zielona fasolka, groch,

mięso 100g – 150g:

  • cielęcina,
  • wołowina,
  • królik,
  • jagnięcina,
  • indyk-pierś,

ryba 200 g – gotowana lub grilowana:

  • wszystkie ryby / śledź 1 płat,
  • łosoś – tylko ze sklepu ekologicznego
  • RYBY WYKLUCZYĆ: pangę, tilapię,

kasze: 50g -100g wszystkie

UWAGA: ziemniaki – 1x na 2 tygodnie

Podwieczorek godz. 16:00-17:00

200ml jogurt naturalny / 30 g orzechów: włoskie lub laskowe /kefir, np. Robico 400ml

Kolacja godz. 19:00-19:30 – do wyboru JEDNA PROPOZYCJA spośród poniższych

  • warzywa+kasza 50-75g,
  • płatki np. owsiane + mleko roślinne + 5 sztuk: orzechy, suszone owoce, 1 łyżeczka siemienia lnianego, 1 łyżeczka ziaren słonecznika
  • kasza jaglana 50-75g +jabłko

WAŻNE INFORMACJE DOTYCZĄCE CAŁEJ DIETY:

  1. Warzywa bez ograniczeń, tzw. zielone: brukselka, kalafior, brokuł, kalarepa, szparagi
  2. WYKLUCZ: mleko,
    DOZWOLONE: kefir, jogurt, masło, ser biały
  3. Zamiast mięsa/ryby (gdy ktoś nie lubi) – produkty strączkowe lub mozzarella 125ml
  4. Waga produktów dotyczy produktów surowych
  5. ZAKAZ mąki pszennej i wędlin
  6. PIĆ: 1 szklanka zakwasu buraczanego / dobę
  7. Proszę o używanie ziół i przypraw: np. kurkuma, mielona kozieradka,
    czosnek niedźwiedzi itd.
  8. Płyny 30 ml/kg masy ciała

Gdy chcemy szybciej schudnąć, to tylko przez PIERWSZY miesiąc – zamiast chleba kasze: komosa ryżowa, ryż brązowy, kasza gryczana, PO PIERWSZYM MIESIĄCU: inne kasze, bez nabiału przez PIERWSZY MIESIĄC.

Diety – pliki do pobrania

Dieta w insulinooporności
Dieta w hipoglikemii reaktywnej

4 KOMENTARZE

  1. Pani Doktor,
    Mam zagwozdkę – czy mogłaby mi Pani podpowiedzieć, jak interpretować taką sytuację. Zostałam skierowana na badanie krzywej cukrowej (nie z glukozą, tylko z własnym śniadaniem – była to bułka z masłem i miodem i jabłko) i wyszły niezłe cuda:
    – glukoza za czczo 87, po 1h 73, po 2h 54
    – Insulina na czczo 10, po 1h 63, po 2h 41
    Zupełnie nie rozumiem, dlaczego spada mi cukier. Dodam, że jestem szczupła, unikam prostych węglodowanów, przetworzonej żywności, jemy dużo warzyw (szczególnie nisko skrobiowych).

    • Wyniki wskazują na to, że ma Pani hipoglikemię reaktywną. Jeżeli je Pani posiłki niskocukrowe, to ta hipoglikemia jest znacznie mniejsza lub jej prawie nie ma. Ten wynik jest po obciążeniu dużą ilością cukru prostego, czyli glukozy. Jeżeli Pani się dobrze czuje, powinna Pani zjadać 5 posiłków o niskim indeksie glikemicznym i kontrolować masę ciała. Jeżeli coś by się działo nie tak w samopoczuciu, to wiadomo, że trzeba się skonsultować z lekarzem.

Pozostaw odpowiedź Luiza Napiórkowska Anuluj odpowiedź

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.