Jak jeść w święta? Zdrowe nawyki przy świątecznym stole

0
397

Okres świąteczno-noworoczny to czas odpoczynku i relaksu. Na ten moment wielu z nas porzuca swoje dotychczasowe nawyki żywieniowe i pozwala sobie na zjedzenie kilku kawałków ciasta więcej.

Zgodnie z tradycją na kolację wigilijną przygotowujemy 12 potraw, które mają swój symboliczny wymiar. Później staramy się skosztować po trochu każdej z nich. Przynajmniej tak to wygląda w teorii. W praktyce często odchodzimy od stołu ociężali, ponieważ zjedliśmy za dużo.

Zatem jak jeść w Święta, aby skosztować pysznych potraw, a jednocześnie uniknąć przykrych skutków objadania się?

Przygotowałam dla Was kilka zdrowych nawyków, których warto trzymać się podczas nadchodzących świąt oraz na co dzień :).

1. Jedz tyle posiłków, co zawsze

Zalecam, aby w trakcie świąt zachować swój styl żywieniowy, tzn. jeżeli ktoś na co dzień je dwa posiłki, to powinien trzymać się tej liczby również w Święta. Natomiast jeżeli ktoś zwykle spożywa 4 posiłki, to w czasie świąt również powinien zjadać 4, itd.

2. Trzymaj się stałych pór posiłków

Bardzo dobre dla naszego zdrowia i samopoczucia jest utrzymanie regularnych pór posiłków na co dzień, jak i od święta. Oczywiście, jeśli jesteśmy zdrowi, nie chorujemy przewlekle, to drobne odstępstwo od tej zasady w czasie kilku dni świątecznych nie powinno nam zaszkodzić. Pamiętajmy jednak, aby nie robić tego zbyt często, ponieważ podjadanie niszczy odchudzanie.

Natomiast jeżeli chorujemy przewlekle, np. na cukrzycę – w takiej sytuacji starajmy się zachować regularność posiłków.

3. Nie przejadaj się

Mimo suto zastawionego stołu, starajmy się zjeść tylko tyle, ile potrzebujemy. Jeśli chcemy być wierni tradycji, skosztujmy po trochu każdej z 12 potraw, ale nie dokładajmy sobie więcej, jeśli czujemy się już najedzeni.

Objadanie się sprzyja powstawaniu wzdęć, zgagi czy bólów brzucha. W dłuższej perspektywie może prowadzić do wzrostu tkanki tłuszczowej. Dlatego podczas świąt jedzmy w granicach rozsądku.

4. Zacznij wieczerzę wigilijną od ciepłej zupy lub warzyw

Wieczerzę wigilijną warto zacząć od ciepłej zupy, która zadziała rozgrzewająco, wypełni nasz żołądek i delikatnie zmniejszy apetyt. Dzięki temu zjemy mniej niż wtedy, gdybyśmy zaczęli kolację od zimnego posiłku. Przed lub po zupie warto zjeść coś zielonego, np. sałatkę lub ogórka kiszonego i dopiero wtedy zasiąść do dalszej części wigilijnej kolacji.

Złym pomysłem na pierwszą wigilijną potrawę będzie coś słodkiego, np. kutia, ponieważ wygeneruje duży wzrost glukozy i sprawi, że będziemy czuć się gorzej.

5. Zadbaj o ruch

W trakcie świąt pamiętajmy o odpowiedniej dawce ruchu. W wielu polskich domach Święta spędza się siedząc przy stole i oglądając telewizję lub dyskutując.

O wiele zdrowszym rozwiązaniem będzie wybranie się na rodzinny lub samotny spacer na świeżym powietrzu – tutaj zalecane jest ok. 10 tys. kroków, czyli około 7 km. Warto także wstawać od stołu mniej-więcej co 30 minut po to, aby zrobić sobie herbatę, przynieść wodę, pójść do toalety. Dobrym nawykiem będzie także pomoc gospodyni oraz włączenie muzyki i potańczenie.

6. Nie mów z pełną buzią

Przy świątecznym stole często wymieniamy się informacjami i nadrabiamy stracony czas. Należy jednak pamiętać, że rozmawiając w trakcie posiłku połykamy powietrze, a także niedokładnie przeżuwamy jedzenie. Niestety jest to jeden z mechanizmów powstania wzdęć.

Oczywiście można, a nawet warto rozmawiać przy stole, ale pamiętajmy, aby dokładnie przeżuwać pokarm i sięgać po kolejny kęs w przerwie między mówieniem, np. wtedy, kiedy wypowiada się nasz rozmówca. Tutaj idealnie sprawdzi się zasada, której uczyły nas nasze babcie – nie mówimy z pełną buzią.

7. Zrezygnuj z alkoholu i napojów gazowanych

Podczas świątecznych spotkań zrezygnujmy z alkoholu i słodkich, gazowanych napojów – nie występują one w polskiej tradycji wigilijnej ani nie są zdrowe. To źródło dużej ilości glukozy i pustych kalorii. Warto w to miejsce zjeść jakiś tradycyjny posiłek, po który zazwyczaj mamy okazję sięgnąć tylko raz w roku.

Tradycyjnym napojem, który doskonale zastąpi alkohol i słodkie soki, jest kompot z suszu. Starajmy się jednak wypijać go na końcu kolacji wigilijnej. Natomiast pomiędzy posiłkami popijajmy wodę, gorzką herbatę lub czarną kawę.

8. Unikaj mąki pszennej w nadmiarze

Słodkie ciasta, pierogi, uszka, łazanki, którymi zajadamy się w święta, składające się przede wszystkim z mąki pszennej, mogą przyczynić się do gorszego samopoczucia.

Dobrym nawykiem jest niespożywanie mąki pszennej w nadmiarze. Na szczęście nie musimy z tego powodu rezygnować z wigilijnych pyszności. Wystarczy, że zamienimy mąkę pszenną na orkiszową lub pszenną pełnoziarnistą – w ten sposób unikniemy dużych wyrzutów glukozy i u osób predysponowanych zapobiegniemy gromadzeniu się wody w organizmie.

9. Dodaj do świątecznych potraw warzywa

Dobrym pomysłem jest dodawanie do świątecznych potraw warzyw, zwłaszcza zielonych. Ozdóbmy zatem wigilijnego karpia liśćmi sałaty i innymi ulubionymi warzywami. Zadbajmy także o to, aby na stole nie zabrakło surówek lub sałatek, które obniżą indeks glikemiczny posiłków.

Mam nadzieję, że dzięki tym 9 zdrowym nawykom spędzicie Święta w zdrowiu i dobrym samopoczuciu.

A co po Świętach? Są domy, w których świąteczne potrawy spożywa się aż do Nowego Roku, aby nie wyrzucać pozostałego jedzenia.

Niemarnowanie żywności to bardzo dobry nawyk, pamiętajmy jednak, aby dojadać resztki w naturalnym rytmie dobowym, tzn. pilnować swoich dotychczasowych pór posiłków. Świąteczne resztki traktujmy jako normalny posiłek, a nie dodatkowy pomiędzy standardowymi. Natomiast pomiędzy posiłkami zrezygnujmy z podjadania.

Pozdrawiam cieplutko i życzę Wam zdrowych, wesołych Świąt w gronie najbliższych i szczęśliwego Nowego Roku,

Doktor Lu :).

Poprzedni artykułWnioski i plany – zalecenie na grudzień
Następny artykułCo można wyczytać z naszych dłoni?

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.