10 złotych zasad diabetologicznych i endokrynologicznych

0
265

Chciałabym podzielić się z Wami 10. endokrynologicznymi i diabetologicznymi zasadami, które pomogą Wam zachować zdrowie i dobre samopoczucie. Sama w codziennym życiu przestrzegam tych zasad i podkreślam je również w moich mediach społecznościowych czy w pracy z moimi Pacjentami.

1. Kawę z mlekiem piję zawsze do posiłku – nasz organizm traktuje kawę zabieloną mlekiem jak posiłek. Jeśli wypijamy ją pomiędzy posiłkami, to tak, jakbyśmy podjadali. Zatem białą kawę dołączam do posiłku. Nie dotyczy to czarnej kawy (bez cukru i innych dodatków) – taką kawę można wypijać pomiędzy posiłkami.

2. Stosuję work-life balance – abyśmy byli wydajni i mieli siłę na kolejne wyzwania, potrzebujemy czasu na regenerację. Dlatego mimo wymagającego zawodu dbam (na ile to możliwe) o to, aby nie przenosić pracy do domu. W wolnym czasie staram się oczyścić swój umysł i oddawać się rzeczom, które mnie relaksują i sprawiają mi przyjemność.

3. Zamiast mąki pszennej, wybieram mąkę orkiszową – mąka orkiszowa zawiera  gluten, który jest dla nas bardziej przyswajalny, niż gluten z maki pszennej. Dodatkowo mąka orkiszowa ma niższy indeks glikemiczny. Zatem warto zastąpić nią mąkę pszenną. Mnie osobiście bardzo smakują wypieki na mące orkiszowej :).

4. Owoce zawsze zjadam po posiłku – owoce znacząco podnoszą stężenie glukozy. Natomiast jeśli zjemy je zaraz po posiłku – nie wpłyną one tak mocno na nasz poziom glikemii.

5. Ruszam się codziennie, a w weekend aktywnie wypoczywam – każdego dnia dbam o to, aby dostarczyć sobie odpowiednią dawkę ruchu. Moją ulubioną aktywnością, którą polecam wszystkim, są spacery. Świetnie sprawdzą się też inne aktywności, które lubicie, np. jazda na rowerze, pływanie, pilates. W weekend nie rezygnuję z ruchu, ponieważ najlepszy wypoczynek to ten aktywny :).

6. Kładę się spać o 22 – aby zapewnić sobie odpowiednią ilość snu, czyli około 7-8 godzin, codziennie kładę się spać o 22. Zasypiając o takiej godzinie rano czuję się wyspana i pełna energii. Ustalenie stałych pór zasypiania jest ważne dla naszego zegara biologicznego.

7. Zaczynam dzień od sytego śniadania – śniadanie to najważniejszy posiłek dnia, który przyspiesza spowolniony po nocy metabolizm, dostarcza organizmowi niezbędnej energii oraz składników odżywczych normalizujących poziom cukru. Zatem bez sytego śniadania nie ruszam się z domu.

8. Nie podjadam między posiłkami – Codziennie zjadam określoną ilość posiłków, każdy mniej więcej o tej samej porze, a pomiędzy nimi robię około 4-5-godzinne przerwy, podczas których mój układ trawienny może odpocząć, a poziom glikemii wrócić do normy. Pamiętajcie, że podjadanie niszczy odchudzanie, zatem również zachęcam Was do ustalenia stałych pór posiłków i nie sięgania po przekąski w międzyczasie.

9. Jeżeli jest to możliwe, wybieram spacer zamiast jazdy samochodem – w ciągu dnia szukam okazji, w których mogłabym się poruszać. Zatem jeśli tylko mam taką możliwość, rezygnuję z jazdy autem czy tramwajem i wybieram spacer :).

10. Proszę pacjentów, aby samodzielnie nie interpretowali badań – do postawienia diagnozy niezbędne są nie tylko wyniki badań, ale także wywiad oraz dokładne przyjrzenie się pacjentowi. Zatem nie interpretujemy wyników badań samodzielnie, a zgłaszamy się z nimi do specjalisty, który oceni nas całościowo.

Podsumowując, dzięki tym 10 zasadom m.in.: wyregulujecie swój rytm dobowy, utrzymacie prawidłowy sen i utrzymacie prawidłową wagę. Dlatego warto już dziś wdrożyć je w swoje życie. Do dzieła! Trzymam za Was kciuki :).

Doktor Lu.


Bądź na bieżąco!


@okiem_doktor_luizy


tiktok.com/@doktor_lu_

 

Poprzedni artykułJak nie przytyć w okresie menopauzy? 4 kroki leczenia
Następny artykułWalczyć z cukrzycą trzeba codziennie – rozmowa na Kanale Zero

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.