Jak zadbać o masę ciała w menopauzie?

0
757

Dzisiaj, wspólnie z moją koleżanką i dietetyczką kliniczną, Olą Bąk, pojawiłyśmy się w programie Pytanie na Śniadanie (7:13). Zaczęłam od wyjaśnienia, co sprawia, że kobiety w okresie menopauzy zaczynają przybierać na wadze. Natomiast Ola opowiedziała, jak dieta może pomóc w regulacji masy ciała oraz jak powinien wyglądać nasz prawidłowy żywieniowy talerz.

 

Menopauza najczęściej zaczyna się pomiędzy 45 a 55 rokiem życia – choć może też być wcześniej. Główną przyczyną wzrostu masy ciała oraz innych problemów związanych z tym okresem u kobiet jest spadek hormonów żeńskich. Jako pierwszy spada nam progesteron, co powoduje wydłużenie cyklu. Następnie zmniejsza się ilość estrogenów w naszym organizmie. Spadek obu tych hormonów odpowiada za objawy menopauzy.

Jak radzić sobie z objawami menopauzy?

W regulacji masy ciała bardzo ważną rolę odgrywa dieta, dlatego na co dzień warto zwracać uwagę na to, czy nasze posiłki są odpowiednio zbilansowane. Pomocna może okazać się zasada komponowania talerza zdrowego jedzenia, która polega przede wszystkim na jedzeniu odpowiednich grup produktowych.

Talerz zdrowego jedzenia składa się z 1/2 talerza warzyw oraz 1/4 talerza produktów zbożowych i 1/4 produktów białkowych. Kobietom w okresie menopauzy zaleca się również zamianę produktów bogatych w białko zwierzęce na produkty bogate w białko roślinne. Dzięki temu zwiększamy ilość błonnika w diecie, który w tym czasie jest niezwykle istotny.

Pory posiłków powinny być dostosowane do indywidualnej sytuacji i trybu życia danej osoby. Niezbędne jest zachowanie okienek, w których nie spożywamy pokarmów, tzw. czystych przerw. Dobrze, jeśli te przerwy trwają 3 lub 4 godziny, ponieważ sprzyja to naszemu zdrowiu metabolicznemu i hormonalnemu, a także naszej mikrobiocie jelitowej.

Menopauza a hormonalna terapia zastępcza

W sytuacji, kiedy mamy przedwczesną menopauzę, wskazana jest hormonalna terapia zastępcza, która łagodzi takie objawy jak poty, bezsenność, spadek libido, suchość pochwy, częstomocz. Terapię zaleca ginekolog.

Są sytuacje, kiedy pomimo hormonalnej terapii zastępczej wciąż tyjemy. Warto wykonać wtedy badanie krzywej glukozowo-insulinowej, które umożliwi ocenę gospodarki węglowodanowej. Należy pamiętać również o naszej tarczycy.

W swojej codziennej praktyce lekarskiej spotykam pacjentki, które w tym okresie i bez zmiany stylu życia tyją 5 lub 6 kilogramów. Tak nagły przyrost masy ciała może okazać się szerszym problemem dla pacjentki, ponieważ w okresie menopauzy częściej dochodzi do rozwoju insulinooporności i stanu przedcukrzycowego.

Proces tycia może odbywać się za sprawą hormonów, ale i również za sprawą zmniejszenia się masy mięśniowej, która wpływa na poziom naszej podstawowej przemiany materii. Badania pokazują, że śródziemnomorski model żywienia zmniejsza objawy odczuwalne w okresie menopauzy. Szczególną rolę w poprawie samopoczucia u kobiet przypisuje się oliwie z oliwek i warzywom w kolorach żółtym i zielonym. Istotną rolę odgrywa również aktywność fizyczna.

Czas odchudzania zależy od tego, ile masy ciała chcemy zredukować.

Poprzedni artykułUpały – jakie mogą mieć skutki dla naszego zdrowia
Następny artykułTranspłciowość okiem endokrynologa – ekspert: dr Anna Kępczyńska-Nyk

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.