Zaburzenia pamięci w chorobie Hashimoto

0
1868

Choroba Hashimoto

W medycynie akademickiej uważa się, że jeżeli hormony są wyrównane, to zaburzenia pamięci nie mają związku z chorobą Hashimoto. Jednak badania ostatnich lat rzucają inne światło na tą chorobę (na ten temat pisałam artykuł – link TUTAJ).

Postuluje się, że przeciwciała ATPO (ATG też prawdopodobnie) mogą przechodzić przez barierę krew-mózg i łączyć się z obszarami mózgu, odpowiadającymi za zmęczenie, gorszą koncentrację czy za zaburzenia pamięci (w tym krótkotrwałej). Oczywiście grupy badanych pacjentów nie są zbyt duże, dlatego uważa się te informacje za doniesienia medyczne i nie uwzględnia w nauce młodych lekarzy.

Oczywiście jeżeli hormony tarczycy są niewyrównane, to wyżej wymienione objawy są silniej wyrażone. Po wdrożeniu leczenia hormonalnego – terapia L-tyroksyną, i wyrównaniu TSH – objawy najczęściej mijają. Jednak w endokrynologicznej praktyce lekarskiej spotykamy się z pacjentami, którzy mają prawidłowe wyniki hormonalne (TSH=N, fT4=N), a podwyższone stężenie ATPO i uskarżają się na zaburzenia koncentracji czy problemy z pamięcią.

Rady z mojej praktyki lekarskiej

Tutaj chciałabym podać kilka rad, które stosuję w mojej praktyce lekarskiej i które nabyłam przez lata doświadczeń. Zatem: co zrobić, aby lepiej się czuć:

1. Wyrównujemy hormony tarczycy.

Tutaj wartością, do której należy dążyć, jest TSH około 1,0mIU/l (oczywiście jeżeli nie ma innych przeciwwskazań – o tym decyduje prowadzący endokrynolog i czasami wartość TSH może być inna).

2. Regularne posiłki

Nasz organizm uwielbia rytm. My, ludzie, jesteśmy symetryczni i rytmiczni w naszej budowie. Nasze serce pracuje rytmicznie, oddychamy rytmicznie. Wyobraźmy sobie, jak się czujemy, gdy mamy zaburzenia rytmu serca lub gdy się dusimy? Pomyślmy zatem o naszych jelitach: jak one pracują, jeżeli dostarczamy im pokarm nierytmicznie?

Badania naukowe nad jelitami człowieka są bardzo zaawansowane, okazuje się, że żyje w nich około 1,5 kg do 2 kg mikroorganizmów (głównie baterii, ale też grzybów czy wirusów). Jest wiele teorii na temat wpływu składu mikrobiomu jelit (potocznie zwanej: florą bakteryjną jelit) na nasze zdrowie lub samopoczucie. Wydaje się, że obecnie szeroko diagnozowane zaburzenia depresyjne mogą być powiązane z nieprawidłowym mikrobiomem jelit.

3. Wykluczamy mąkę pszenną (nie gluten!!!) oraz mleko zwierzęce (też bez laktozy!!!)

Są rożne doniesienia na temat diet w chorobie Hashimoto. Ja przedstawiam swoje własne zdanie.

Jeżeli mamy stwierdzoną celiakię, to jest oczywiste, że nie spożywamy glutenu. Niedawno zostało opublikowano badanie, w którym stwierdzono, że osoby chorujące na celiakię po 25 latach diety bezglutenowej częściej zapadały na cukrzycę. Dlaczego? Ponieważ dieta bezglutenowa, jest dietą ,,przecukrzającą”, czyli składającą się z węglowodanów w głównej mierze o wysokim indeksie glikemicznym.

Zatem, jeżeli stosujemy inne ograniczenia żywieniowe, to musi być to podyktowane potwierdzającymi to badaniami lub klinicznym stwierdzeniem nietolerancji (np. pacjent po spożyciu danego produktu żywieniowego ma biegunkę lub inne objawy gastrologiczne).
Nie wiem, czy wiecie, ale zarówno mąka pszenna, jak i mleko zwierzęce mają wysoki indeks glikemiczny, czyli przekładając na język pacjenta mają dużo cukru i niekorzystnie oddziaływają na prawidłową florę bakteryjną naszych jelit, powodując rozwój np. ,,gnilnej” flory bakteryjnej.

4. Uważajmy, na czym koncentrujemy naszą uwagę (tutaj zachęcam do zapoznania się z artykułem, który pisałam jakiś czas temu Anti-aging: jak walczyć ze stresem).

Moc mózgu do zapamiętywania

Nasz mózg na określona energię (czy moc) na zapamiętywanie. Jeżeli myślimy:
-o naszych problemach,
-o naszych lękach,
-o tym, jakie mamy ciężkie życie,
-o życiu innych osób, z towarzyszącymi komentarzami na ten temat,
nasz mózg zużywa na to swoją „moc”.

Spójrzmy inaczej – jeżeli myślimy:

-kreatywnie o naszym osobistym rozwoju,
-o tym, co zrobić, aby się dobrze czuć,
-co zrobić dla innych ludzi, aby im pomóc.

-to jest to ta sama ilość energii, którą zużywa nasz mózg, co przy wspomnianych wcześniej tematach.

Dlatego przy zaburzeniach pamięci zastanówmy się:

-czy zbytnio się nie zamartwiamy,
-czy nie mamy natłoku myśli, rozbieganych myśli (tzw. ,,kołowrotka w głowie”).

Poprzez skupianie się na rzeczach nieistotnych, nie możemy skoncentrować się na rzeczach dla nas istotnych!

Skupmy się na rzeczach, które są tu i teraz, czyli w teraźniejszości.

Nie szybujmy myślami w przeszłość (która już dawno przeminęła), czy przyszłość (której nie ma, a zamartwiamy się, jaka będzie).

Dodam, że kobiety, szczególnie w okresie menopauzalnym, martwią się różnymi problemami – a niestety w tym okresie nagły spadek hormonów płciowych nie wpływa aktywizująco na ich mózg.

5. Jeżeli staramy się spełnić punkty od 1-4 i nadal mamy zaburzenia pamięci, należy udać się na konsultację neurologiczną, celem wykluczenia choroby neurologicznej.

6. Jeżeli neurolog wykluczy chorobę neurologiczną, warto zasięgnąć oceny psychiatrycznej, celem odpowiedzi na pytanie, czy w tej sferze coś się nie dzieje, co powoduje utratę pamięci.

Warto zapamiętać

Na koniec chciałabym przytoczyć cytat jednego z wielkich filozofów:

,,Uważaj na swoje myśli, stają się słowami.
Uważaj na swoje słowa, stają się czynami.
Uważaj na swoje czyny, staja się nawykami.
Uważaj na swoje nawyki, stają się charakterem.
Uważaj na swój charakter, on staje się Twoim przeznaczeniem (losem).”

Lao Tzu

Pozdrawiam Was serdecznie,
Doktor Luiza

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Wpisz swoje imię
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.