Jaki wpływ na nasz organizm ma niejedzenie kolacji?

0
1380

W najnowszym odcinku programu Pytanie na Śniadanie (czas trwania 09:01) rozmawialiśmy na temat kolacji. Wspólnie z dietetyk Agnieszką Ślusarską-Staniszewską poruszyłyśmy takie kwestie jak:

  • czy niejadanie kolacji odchudza?
  • czy pomijanie ostatniego posiłku zmniejsza ryzyko wystąpienia cukrzycy?
  • na ile godzin przed snem powinniśmy spożyć ostatni posiłek?
  • co jeść na kolację?

Wokół kolacji narosło wiele mitów. Niektórzy uważają nawet, że z ostatniego posiłku warto w ogóle zrezygnować, aby zachować szczupłą sylwetkę. Ja jestem jednak zwolennikiem jedzenia wszystkich posiłków, również kolacji. Szczególnie jeśli do południa wykonujemy pracę siedzącą, a dopiero w późniejszych godzinach jesteśmy bardziej aktywni, to powinniśmy zjeść kolację. Często, kiedy pomijamy ostatni posiłek, jemy dużo bardziej obfite śniadania i obiady albo podjadamy, a to z kolei niszczy odchudzanie.

Dieta, w której pomijamy kolację to post przerywany (Intermittent Fasting). Badania pokazują, że jedzenie przez 8 godzin i poszczenie przez kolejne 16 rzeczywiście zmniejsza ryzyko wystąpienia cukrzycy. Jednak taki styl żywienia jest ciężki w utrzymaniu i jest możliwy tylko u niewielkiej liczby pacjentów. Przed wprowadzeniem takiej diety u siebie należy się zastanowić, czy będziemy w stanie przewlekle nie jeść kolacji i nie podjadać.

Godzina kolacji powinna być uzależniona od tego, o której zwykle kładziemy spać. Uważa się, że taki minimalny okres to 2 godziny przed snem. Ostatni posiłek powinien być lekkostrawny, ponieważ nasz metabolizm wieczorny nie jest już taki intensywny jak poranny i obiadowy. Z kolei obfita kolacja może zaburzać nam sen.

Kolacja powinna składać się z węglowodanów złożonych, niewielkich ilości tłuszczy i niedużej ilości białka. Może to być np. kasza z warzywami z oliwą czy pesto. Nie powinniśmy jednak przed snem jeść nic smażonego, np. fastfoodów, bo taki posiłek będzie zaburzał nasz sen.

Poprzedni artykuł12. PODSUMUJ TEN ROK – zalecenie na grudzień
Następny artykuł1. Celebruj – zalecenie na styczeń

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.