11. WSPÓLNY POSIŁEK – zalecenie na listopad

2
106

[Autopromocja]

Nadszedł listopad. Dni są krótkie, a pogoda coraz mniej sprzyja wychodzeniu z domu, musimy więc czymś umilać sobie tę jesienną aurę. Dlatego na ten miesiąc przygotowałam dla Was zadanie, które będziemy wykonywać wspólnie z bliskimi, tak, aby spędzić ten chłodny okres w ciepłej atmosferze, w gronie osób, które kochamy.

Według Mojego Kalendarza Zdrowia wyzwanie na ten miesiąc to → wspólny posiłek.

Obecnie ciągle gdzieś się spieszymy, czymś się stresujemy, mamy mnóstwo obowiązków do wykonania. Przez to często jemy w biegu, pędząc ze spotkania na spotkanie, albo jednocześnie robiąc coś przy komputerze. Coraz rzadziej również spożywamy posiłki z bliskimi. Wielu rodzinom trudno znaleźć taki dzień w ciągu tygodnia, kiedy wszyscy byliby w domu. Nieustannie coś nam wypada, czy to wizyta u lekarza czy nieoczekiwane spotkanie w pracy i nie sprzyja siadaniu do wspólnego stołu. Jak się domyślacie, takie jedzenie w biegu wpływa negatywnie zarówno na nasze zdrowie, jak i na relacje z bliskimi.

Dlatego w tym miesiącu będziemy skupiać się na tym, aby przynajmniej jeden posiłek w ciągu doby zjeść w towarzystwie bliskich nam osób – rodziny lub przyjaciół. Mogą to być też znajomi w pracy, jeśli akurat mamy bardziej zapracowany dzień. Warto jednak raz na jakiś czas wspólnie z bliskimi zrobić sobie większe wyjście i zjeść poza domem. Udać się do klimatycznej kawiarni czy restauracji i zamówić swój ulubiony posiłek. Nie muszą to być wielkie wyjścia z okazji specjalnej okazji. Wystarczy wspólne wyjście na przysłowiową kawę :).

Kiedy nie możemy skupić się wyłącznie na jedzeniu, jemy automatycznie. Bierzemy zbyt duże kęsy i niedokładnie przeżuwamy posiłek. Tracimy również poczucie, że już jesteśmy najedzeni, przez co możemy zjeść więcej, niż w rzeczywistości potrzebujemy. Jeśli nie mamy wystarczająco dużo czasu na jedzenie, to częściej sięgamy także po niezdrowe posiłki. Chętniej wybieramy wtedy jedzenie typu fast food, które szybko się przygotowuje, które szybciej nas nasyca.

Jedzenie w biegu jest więc stresujące i wpływa negatywnie na nasz układ trawienny i na nasze zdrowie.

Jedząc posiłki w gronie najbliższych nie musimy się nigdzie spieszyć. Wręcz przeciwnie. Podczas spotkań z bliskimi możemy odnieść wrażenie, jakby zatrzymał się czas. Dzieje się tak dlatego, że skupiamy swoją uwagę wyłącznie na tym, co dzieje się tu i teraz. Wspólne spożywanie posiłków wycisza nas i odstresowuje. Podczas rozmów przy stole możemy zapomnieć o naszych problemach i obowiązkach, możemy także dowiedzieć się, co ciekawego dzieje się u naszych bliskich.

To wszystko budzi w nas pozytywne emocje i sprawia, że czujemy się bardziej szczęśliwi. Jemy wolniej i uważniej. Bardziej zwracamy uwagę na to, co jemy. Bierzemy mniejsze kęsy, dokładniej przeżuwamy posiłek. Czujemy również, gdy już jesteśmy najedzeni, dlatego spożywamy mniejsze porcje.

Osobiście od lat celebruję posiłki razem z moją rodziną. Czasem jest to nie lada wyzwanie, aby pośród wszystkich obowiązków znaleźć na to wspólny moment. Mimo wszystko staramy się trzymać tej zasady i przynajmniej raz w ciągu dnia zjeść posiłek razem.

Teraz, kiedy mamy jesień, zachęcam do sięgania po smaki sezonowe, np. po dynię. Można z niej przyrządzić mnóstwo pysznych, rozgrzewających potraw, idealnych na panującą na zewnątrz aurę.

Pozdrawiam Was cieplutko,

Doktor Lu.

Poprzedni artykułPoradnik zdrowia w formie eko-kalendarza na 2023 rok
Następny artykuł12. PODSUMUJ TEN ROK – zalecenie na grudzień

2 KOMENTARZE

  1. Na mnie ta jesienna aura niestety nie sprzyja dobrze. No i faktycznie łapię się na tym, że spożywam posiłki w biegu :(. Dobrze, że o tym piszesz! Niewiele ludzi ma świadomość, że to nie wpływa najkorzystniej na nasze zdrowie. Sama postaram się to zmienić, dzięki za inspirację!

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.