6. ŚPIJ REGULARNIE – zalecenie na czerwiec

0
573

Czerwiec tradycyjnie rozpoczyna w naszej strefie klimatycznej sezon urlopowy. W tym czasie zaczynamy wyjeżdżać na wakacje i chcemy po miesiącach ciężkiej pracy wreszcie poleniuchować, nie myśleć o problemach, odpocząć i w końcu porządnie się… wyspać.

Dlatego w czerwcu mam dla Was wyzwanie w ramach polecanych przeze mnie zdrowych nawyków, które polegać będzie na… dobrym spaniu!

Komu wydaje się, że realizacja, czy też wyrobienie nawyku dobrego spania przyjdzie każdemu łatwo, może się zdziwić. Zadanie to wcale nie jest takie proste. Haczyk polega na tym, że w okresie wakacyjnym, urlopowym, kiedy odkładamy na bok nasz stały, codzienny rytm dnia, zadbanie o dobry sen jest bardzo trudne.

Dlaczego?

Ponieważ dla dobrego snu powinniśmy wypracować swoje własne, stałe godziny snu i codziennie się ich trzymać, a to duże wyzwanie, zwłaszcza w wakacje!

Śpij regularnie

Regularny, nocny odpoczynek o długości od 7 do 9 godzin powinien stać się naszym nawykiem, a nie rzadką przyjemnością, na którą pozwalamy sobie, kiedy już naprawdę jesteśmy zmęczeni.

Weźmy pod uwagę cały rok, nie tylko wakacje i pomyślmy, jak wyglądają nasze wieczory, a raczej nasze kładzenie się do snu.

Idealna pora dla chronotypu skowronka to 21.00-23.00 (chronotyp sowy zasypia później). Tymczasem o tej godzinie wielu z nas dopiero kończy wykonywać pracę, domowe obowiązki i rozpoczyna tzw. czas wolny. Siadamy na kanapie czy w fotelu, niektórzy przed telewizorem czy przed komputerem i oddajemy się przyjemnościom, na które nie miało się czasu w ciągu dnia…

To niezdrowy nawyk, który powoduje, że kolejnego dnia jesteśmy niewyspani i rozdrażnieni, a na dłuższą metę doprowadza do zaburzenia pracy naszego układu hormonalnego (brak odpowiedniej produkcji hormonu wzrostu i podwyższona produkcja kortyzolu). Te zaburzenia hormonalne mają znaczący wpływ na nasze funkcjonowanie w ciągu dnia. W czasach, kiedy coraz więcej się pracuje, a coraz mniej odpoczywa, zaczęliśmy bagatelizować sen. A to przecież jeden z fundamentów naszego dobrego samopoczucia i zdrowia.

Śpij spokojnie

Niekiedy nie lada wyzwaniem bywa nie tylko utrzymanie w miarę regularnych godzin snu, ale też przespanie całej nocy. Zbyt dużo myślimy o pracy, o obowiązkach, problemach lub ostresowujemy się po nocach niekoniecznie zdrowymi sposobami. Przed snem lubimy przeglądać telefon, co również nie ułatwia nam spokojnego spania.

Przyczyn problemów ze snem jest wiele i czasami wymagają one leczenia farmakologicznego. Jednak czasem bezsenne noce są spowodowane długotrwałym brakiem odpowiedniej higieny snu.

Dlatego zadbajmy o to, aby chwilę przed zaśnięciem wywietrzyć sypialnię. Wyciszmy, a najlepiej wyłączmy telefony oraz zasłońmy okna. Sprawdźmy, czy może warto wymienić już pościel. Wieczorem nie myślmy już o tym, co mamy do zrobienia następnego dnia. W to miejsce zróbmy coś, co sprawia nam przyjemność i spróbujmy się zrelaksować, a sen sam do nas przyjdzie.

Śpij zdrowo

To jak śpimy w nocy, to także efekt tego, jak żyjemy w ciągu dnia. Jeśli nie przestrzegamy zdrowej diety, jemy o nieregularnych porach i nie podejmujemy aktywności fizycznej, to zaburzamy pracę naszego zegara biologicznego, a to z kolei bezpośrednio przekłada się na jakość naszego snu. Dlatego zanim wypracujemy swoje godziny snu, wyznaczmy sobie pory posiłków i czas, który poświęcamy na aktywność fizyczną.

Życzę Wam odpowiednio przespanych nocy.

Poprzedni artykułPytanie na Śniadanie – Obesogeny jedną z przyczyn nadmiernej masy ciała 23.05.2022
Następny artykułPytanie na Śniadanie – Czym są napoje energetyzujące? 20.06.2022

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.